Gennemsnitlig læsehastighed og forståelse, før og efter kursus
Uddannelseshuset – Åbent hold
Maj 2022
Læsehastighed FØR kurset – 287 ord./min.
Læsehastighed EFTER kurset – 594 ord/min.
Forståelse FØR kurset – 76%
Forståelse EFTER kurset – 75%
2,1 gange forøgelse af læsehastigheden
Uddannelseshuset – Åbent hold
Mar. 2022
Læsehastighed FØR kurset – 229 ord./min.
Læsehastighed EFTER kurset – 432 ord/min.
Forståelse FØR kurset – 60%
Forståelse EFTER kurset – 73%
1,9 gange forøgelse af læsehastigheden
Uddannelseshuset – Åbent hold
Jan. 2022
Læsehastighed FØR kurset – 226 ord./min.
Læsehastighed EFTER kurset – 648 ord/min.
Forståelse FØR kurset – 70%
Forståelse EFTER kurset – 73%
2,9 gange forøgelse af læsehastigheden
Uddannelseshuset – Åbent hold
Okt. 2021
Læsehastighed FØR kurset – 203 ord./min.
Læsehastighed EFTER kurset- 452 ord/min.
Forståelse FØR kurset – 83%
Forståelse EFTER kurset – 81%
2,2 gange forøgelse af læsehastigheden
Bornholms Regionskommune
Sept. 2021
Læsehastighed FØR kurset – 216 ord./min.
Læsehastighed EFTER kurset – 635 ord/min.
Forståelse FØR kurset – 67%
Forståelse EFTER kurset – 66%
2,9 gange forøgelse af læsehastigheden
DTU – MBA Students
Sep. 2021 (Afholdt på engelsk)
Læsehastighed FØR kurset – 241 ord./min.
Læsehastighed EFTER kurset – 704 ord/min.
Forståelse FØR kurset – 71%
Forståelse EFTER kurset – 76%
2,9 gange forøgelse af læsehastigheden
CBS Masterstuderende
Aug. 2021
Læsehastighed FØR kurset – 192 ord./min.
Læsehastighed EFTER kurset – 603 ord/min.
Forståelse FØR kurset – 69%
Forståelse EFTER kurset – 73%
3,1 gange forøgelse af læsehastigheden
Uddannelseshuset – Åbent hold
Maj. 2021
Læsehastighed FØR kurset – 191 ord./min.
Læsehastighed EFTER kurset- 482 ord/min.
Forståelse FØR kurset – 62%
Forståelse EFTER kurset – 73%
2,5 gange forøgelse af læsehastigheden
DJØF
April 2022
Læsehastighed FØR kurset – 254 ord./min.
Læsehastighed EFTER kurset – 511 ord/min.
Forståelse FØR kurset – 69%
Forståelse EFTER kurset – 71%
2,0 gange forøgelse af læsehastigheden
Dansk Sygeplejeråd
Mar. 2022
Læsehastighed FØR kurset – 265 ord./min.
Læsehastighed EFTER kurset – 628 ord/min.
Forståelse FØR kurset – 62%
Forståelse EFTER kurset – 74%
2,4 gange forøgelse af læsehastigheden
CBS Masterstuderende
Jan. 2022
Læsehastighed FØR kurset – 258 ord./min.
Læsehastighed EFTER kurset – 825 ord/min.
Forståelse FØR kurset – 73%
Forståelse EFTER kurset – 75%
3,2 gange forøgelse af læsehastigheden
Den Danske EU Ambassade, BE
Dec. 2021
Læsehastighed FØR kurset – 215 ord./min.
Læsehastighed EFTER kurset- 552 ord/min.
Forståelse FØR kurset – 85%
Forståelse EFTER kurset – 84%
2,7 gange forøgelse af læsehastigheden
DTU – MBA Students
Sep. 2021 (Afholdt på engelsk)
Læsehastighed FØR kurset – 302 ord./min.
Læsehastighed EFTER kurset – 558 ord/min.
Forståelse FØR kurset – 74%
Forståelse EFTER kurset – 75%
1,8 gange forøgelse af læsehastigheden
Uddannelseshuset – Åbent hold
Sept. 2021
Læsehastighed FØR kurset – 189 ord./min.
Læsehastighed EFTER kurset – 388 ord/min.
Forståelse FØR kurset – 67%
Forståelse EFTER kurset – 67%
2,0 gange forøgelse af læsehastigheden
Solrød Kommune
Aug 2021
Læsehastighed FØR kurset – 189 ord./min.
Læsehastighed EFTER kurset – 432 ord/min.
Forståelse FØR kurset – 58%
Forståelse EFTER kurset – 70%
2,3 gange forøgelse af læsehastigheden
Sådan beregner vi resultaterne
Deltagernes læsehastighed og forståelse måles før og efter kurset. Det viste resultat er et gennemsnit for hele holdet, og der vil være forskel i de individuelle resultater.
Forståelsen måles ved checkspøgrsmål til den læste tekst, og angives som et gennemsnit for holdet. Generelt fastholdes, eller forbedres, forståelsen ved hurtiglæsning.
Der er ingen, heller ikke med deres “normale” læsehastighed, forstår 100% af det de læser. Det skyldes primært, at hjernen “keder sig” når det går for langsomt, og mister koncentrationen.
Hvad betyder tallene?
Generelt kan man sige, at hvis forøgelsen af læsehastigheden er høj, men forståelsen er den samme eller lavere, er det et udtryk for, at deltagerne med fordel kan skrue lidt ned for hastigheden, indtil forståelsen igen er på plads.
En meget høj forståelse og lavere læsehastighed, betyder ofte at deltagerne læser sikkert (men lidt for langsomt), og med fordel kan træne på at give slip, og sætte læsehastigheden lidt op.